5/29/2009

valoració global

L’aprenentatge l’anem construint, a l’igual que la nostra realitat, és a dir, que la construïm donant sentit al món que ens envolta, a través de la nostra ment i per tant, no hi ha només una sola realitat, sinó que cadascú té la seva de perspectiva del món que ens envolta. El coneixement, doncs es construeix a partir de les nostres interaccions amb l’entorn i es negocia socialment. En el nostre cas hem parlat del projecte com un aprenentatge significatiu col•laboratiu, ja que els alumnes treballen en tallers, en comunitats d’aprenentatge i junts construeixen el coneixement, aquell coneixement que han construït, aprofitant les habilitats de cada membre i, donant suport social; modelant i observant totes les aportacions.
Podem dir que en l’assignatura també hem anat construït un coneixement mitjançant una comunitat d’aprenentatge; modelant històries, per exemple, i que hem produït un canvi conceptual. Però també hi ha contribuït, a més de ser, motivador i engrescador, descobrir les webquest i el potencial que tenen per adaptar qualsevol temàtica als nostres alumnes, i fer que aprenguin jugant, fent de rol d’investigadors, de periodistes i cerquin informació, utilitzin les tic com una eina més. També hem descobert el blog (hem pogut veure la diferència de mires, d’opinions sobre la CTE, sobre l’assignatura en sí, sobre diferents conceptes; també amb el debat i ens ha permès crear models mentals individuals i grupals.) i la representació en forma de cmap de mapes conceptuals (que hem pogut introduir aquest recurs al treball per projectes dels alumnes i que, a més d’ajudar-los a aprendre, s’ho han passat bé fent-lo i que ens ha ajudat a fer una representació física, visual dels conceptes i interrelacions entre conceptes que ha facilitat aquests canvis.
Hem parlat d’un veritable canvi conceptual en anteriors pacs i ho vam fer mitjançant un cmap on veiem el canvi de conceptes, la construcció de nous models i marcs mentals, la interacció, la intencionalitat, parlàvem també d’un aprenentatge més significatiu amb l’ús de noves tic (que no coneixíem i que acabem d’anomenar), també d’un canvi en les relacions entre conceptes, en alguns casos i de reorganització radical (en d’altres i també segons a quin autor ens referim). També vam parlar de compromís conceptual, ja que dèiem que el fet d’argumentar i contraargumentar possibilita aquest canvi conceptual i el qüestionar-nos argumentant i contraargumentant sobre si s’ha produït un canvi conceptual sobre l’assignatura en sí, ens va fer qüestionar què sabíem i què no i la intencionalitat per voler-ho saber va fer que ens motivés a voler aprendre més coses sobre la Te, sobre la CTE, sobre els models mentals, sobre la reestructuració de conceptes, sobre el canvi conceptual i sobre com fer-ho i sobre què sabem, què volem saber i què hem après (i hem vist com n’és d’interessant partir del què sabem a l’activitat e-a proposada als alumnes).

Ha estat interessant fer aquesta assignatura perquè ens ha apropat a les noves tic i ens ha donat eines i recursos per aprendre amb els nostres alumnes i al mateix temps ens ha fet qüestionar i replantejar alguns conceptes; hem après la importància que l’aprenentatge sigui intencional i esdevingui significatiu, actiu, constructiu, col•laboratiu, conversacional, contextualitzat i reflexiu, i basant-nos, tal i com diu Jonassen (1994) en la manera com interpretem la realitat, tenint en compte els coneixements previs que tenim, les expectatives, les experiències i opinions amb dissenys flexibles i oberts, que tenen en compte les tic per crear i potenciar aquests entorns per a l’ensenyament-aprenentatge.
Hem après que les tic, i citem literalment del mòdul Educació i tecnologia: fonaments teòrics: no són instruments transmissors d’informació sinó com a eines de d’intel•lecte que en interacció amb aquelles, permeten analitzar i comprendre la realitat, representar i expressar els nostres coneixements i possibiliten l’expansió de les nostres funcions i habilitats intel•lectuals per adquirir noves competències cognitives.

Per acabar, Zabalza ens parla de les actituds, els valors personals i la motivació dels mestres i professors, ens diu que és difícil ensenyar o educar en el que no es creu. També ens diu que la motivació i la capacitat d’esforç en el treball educatiu són els dos pilars sobre els quals es pot bastir el currículum. Si no hi són, ni el més complet i actualitzat currículum té possibilitats de subsistir.